Training Interculturele professionaliteit

Professionals, die vertrouwd zijn met specifieke communicatiestijlen en sociale normen binnen hun eigen cultuur, kunnen moeite ondervinden bij effectieve communicatie met mensen uit andere culturen. Dit komt doordat verwachtingen en interpretaties van communicatie sterk cultureel bepaald zijn. Onbekendheid met de culturele achtergronden van cliënten vergroot het risico op onbedoelde beledigingen of respectloos gedrag, wat het vertrouwen en de effectiviteit van professionele relaties kan verminderen.

Uitgangspunten van de training:

  • Begrijpen hoe het in elkaar zit, is het begin van een veranderingsproces én
  • Vaardigheden die niet ondersteund worden door overtuigingen lijden meer tot “trucjes” en hebben meestal niet het gewenste effect.

Inhoud en doelen:

  • Het bevorderen van zelfinzicht bij de cursisten: hen leren erkennen dat de eigen normen en waarden niet universeel en ook niet per definitie beter of slechter zijn dan die van anderen, maar slechts anders.
  • Het verschaffen van kennis en inzicht over normen en waarden van anderen.
  • Ontwikkelen van een intercultureel bewustzijn. Het besef bijbrengen dat etnische, religieuze, culturele maar ook andere verschillen (gender, leeftijd, positie, functieniveau, seksuele voorkeur), andere normen en waarden met zich mee brengen die een andere richting geven aan het gedrag en de communicatie.
  • De cursisten een benadering en een methode leren waardoor zij doeltreffend met genoemde verschillen kunnen omgaan, dit met behoud van ieders eigenheid.

Werkwijze en duur:

De training neemt totaal 4 dagdelen in beslag en bestaat uit:

  1. een simulatie gericht op ervaringsleren.
  2. een theoretisch deel en een methodiek gericht op het omgaan met verschillen.
  3. een praktijkdeel (toepassing op de eigen werksituatie).
  4. een ‘terugkom’ deel om de toepassing van het geleerde te toetsen.

Doelgroep:

Professionals die werken met mensen uit andere culturen; onderwijsinstellingen, bedrijven, overheidsinstellingen, maatschappelijke organisaties, ontwikkelingssamenwerking en particuliere hulporganisaties.